Pentru mulți lucrul de acasă era un deziderat până de curând. Însă, odată cu pandemia de covid 19 și reglementările legislative care au urmat, mulți dintre noi am fost forțați să ne îndeplinim visul. Având în vedere că nu am fost pregătiți pentru acest pas, mulți am descoperit că munca remote nu este la fel de productivă cum ne imaginam. Ba mai mult, ai observat că munca de acasă vine cu o serie de provocări pe care nu le anticipai atunci când te gândeai.
Nu socializezi la fel de mult și nici nu mai simți competitivitatea față de colegi. Atunci când ai o problemă care la jobul normal s-ar fi rezolvat cerându-i ajutor colegului de birou, acum trebuie trecută printr-o serie de proceduri. Și nu în ultimul rând, acasă ai tot felul de distracții care îți scad productivitatea. Prin urmare, ești nevoit să stai de multe ori peste program pentru a-ți îndeplini taskurile. Ei bine, poți lucra la domiciliu eficient dacă urmezi aceste sfaturi.
Menține-ți programul de lucru
Este important să îți creezi un program atunci când lucrezi de acasă. Acesta nu trebuie să se refere doar la orele de lucru, care cel mai probabil îți sunt impuse de compania la care lucrezi. Programul de muncă de la domiciliu trebuie să includă pauze de recreere, pauze de masă, socializare cu colegii și alte intervale importante pentru munca ta.
De asemenea, este important să îți impui target-uri zilnice. Chiar dacă nu te apropii de finalul proiectului sau nu ți s-au creat task-uri speciale, este important să îți continui munca ca și cum ai fi la birou. Nu uita să iei pauze periodic, la fel cum o făceai împreună cu colegii tăi.
În cazul în care îți este greu să alternezi perioadele de muncă cu cele de relaxare, poți să instalezi o aplicație de monitorizare a timpului. Astfel, vei fi alertat atunci când ai depășit limita impusă. Menținerea programului de lucru, cu toate obiceiurile pe care le aveai la birou este importantă deoarece îți va da senzația de consecvență și nu te va izola total de spațiul de muncă.
Creează o rutină și respect-o
Rutina este sănătoasă, în special atunci când lucrezi de acasă, deoarece îți orânduiește acțiunile. Îți vor lipsi multe lucruri, în special dacă ai lucrat toată viața într-un birou. Nu vei interacționa cu nimeni, nu vei mai avea la dispoziție bucătăria biroului și nici nu îți vei mai petrece timpul pe drumuri răsfoind social-media. Acum tuturor acestor mici obiceiuri trebuie să le găsești loc în programul tău zilnic, fără a face exces. Bea-ți cafea dimineața și ia micul dejun, chiar dacă te trezești mai târziu. Sună-ți colegii de job ca să îi întrebi ce fac. Ia-ți o pauză de masă. Toate acestea te vor ghida prin programul de muncă și vor menține productivitatea.
Creează reguli pentru oamenii cu care locuiești
Provocarea cea mai când vorba de lucrul de acasă este să fii lăsat în pace, în special dacă ești părinte. Colegii de apartament sau copiii nu sunt întotdeauna predispuși să facă liniște atunci când tu trebuie să te concentrezi sau să nu alerge prin casă atunci când ești într-o conferință. Din acest motiv, trebuie să impui un set de reguli, pentru a putea să îți îndeplinești sarcinile liniștit în fiecare zi.
Amenajează-ți un spațiu de muncă dedicat
Acasă este locul unde vii să te odihnești și să scapi de problemele de la muncă. Ei bine, când îți faci munca de la domiciliu această paradigmă se schimbă. Eterna comparație „Angajat versus Freelancer” își pierde din substanță odată ce, în ambele cazuri, munca e prestată de la domiciliu. Acasă se transformă în birou pentru câteva ore și uneori îți este greu să te deconectezi. Pentru a evita burn-out-ul este indicat să îți creezi un spațiu dedicat muncii. Acesta trebuie să fie cu spatele la cameră, într-un loc în care te poți desfășura. În cazul în care poți transforma o cameră în birou, atunci îți va fi mult mai ușor să te organizezi. Însă, trebuie să recunoaștem că nu toată lumea își permite acest lux.
Investește într-o pereche de căști bune
Fie că asculți muzică sau nu în timp ce lucrezi, căștile mai au o funcție importantă: acoperă zgomotul de afară. Astfel, dacă ai copii sau vecini gălăgioși, căștile te vor salva de la multe potențiale dureri de cap. În plus, dacă optezi pentru varianta cu microfon, acestea vor fi utile și în timpul ședințelor și conferințelor deoarece redau sunetul mai clar.
Fă-ți liste
Atunci când ești la birou există întotdeauna cineva care să îți spună ce să faci, fie că vorbim de un coleg sau de un superior. Când lucrezi de acasă nivelul de supraveghere scade, prin urmare de multe ori ești responsabil de propria organizare. Prin urmare, ar trebui să îți faci liste cu task-urile zilnice, în special dacă ești o persoană mai împrăștiată. Aceasta te va ajuta să te organizezi și să îți amintești ce ai de făcut în fiecare zi.
Creează-ți un sistem de recompense
Dacă ți se pare greu să te concentrezi și să fii productiv, atunci ar trebui să îți creezi un sistem de recompense. Astfel, îți vei menține motivația pe tot parcursul zilei. Spre exemplu, pentru fiecare task îndeplinit sau oră, uite-te la clipuri haioase pe YouTube pentru 10 minute, sau fă ceva care îți face plăcere. Nu uita să îți pui un reminder care să îți amintească când se încheie pauza. Sistemul de recompense, de asemenea, reduce stresul.
Nu ezita să ceri ce ai nevoie
Când vine vorba de tehnologizare, puțini își permit să se ridice la nivelul investițiilor făcute de marile companii. Din acest motiv, ar trebui să ceri tot ce crezi că ai nevoie, de la laptop, la imprimantă, poate chiar și aplicațiile de telefon care vor fi folosite. Nu uita că legea telemuncii din România, care reglementează munca de acasă, stipulează că angajatorul este obligat să ofere angajatului toate mijloacele tehnice de care acesta are nevoie pentru a-și îndeplini sarcinile.
Comunică mai mult
Comunicarea este cheia spre eficiență. Iar atunci când alegi munca remote trebuie să te bazezi pe acest principiu. La birou poți pune întrebări oricând, poți fi ajutat de colegi sau unele lucruri le prinzi din mers, urmărind cum le fac alții. Însă, atunci când lucrezi de acasă lucrurile se schimbă, deoarece majoritatea timpului ești pe cont propriu. Nu te baza că anumite lucruri sunt de la sine înțelese. Ele trebuie spuse de fiecare dată, deoarece exercițiul comunicării este important. Același principiu trebuie să îl aplici când ai nelămuriri, când crezi că ceva nu este corect sau consideri că ar trebui să se folosească o altă abordare.
Socializează cât mai mult
Când lucrezi de acasă nu mai poți să îți iei o pauză de cafea împreună cu colegii tăi și nici nu vei mai avea cu cine să împărtășești toate întâmplările petrecute în cele câteva ore cât nu ai stat la birou. Din acest motiv, trebuie să te forțezi să socializezi. Ieși în oraș cu prietenii cât mai des. Sună-ți colegii și întreabă-i ce fac. Vorbește cu lumea, chiar dacă ești nevoit să folosești o aplicație de video-conferințe. Indiferent ce metodă alegi, trebuie să faci și altceva decât să muncești, în special dacă ești blocat în casă și nu poți socializa cu colegii tăi în fiecare zi.
Ia parte la ședințe, chiar și atunci când nu este obligatoriu
Și pentru că tot discutăm de socializare, ia parte la toate ședințele, chiar dacă unele nu sunt obligatorii. Astfel, implicarea ta va fi luată în considerare. Pe de o parte, acestea pot fi o sursă se socializare zilnică. Și de cealaltă parte, vei avea ocazia să afli lucruri noi, care să îți creeze o perspectivă și să te ajute pe termen lung. Nu ar trebui ignorat nici faptul că așa șefii și coordonatorii tăi vor lua act de implicarea ta. În definitiv, poți să îți rupi o jumătate de oră din program să iei parte la aceste întâlniri, chiar dacă nu sunt întotdeauna cele mai distractive.
Arată-ți disponibilitatea
Doar pentru că muncești remote, asta nu înseamnă că nu ar trebui să iei parte la proiecte noi. Implică-te pe cât posibil în muncă nouă, pentru că pe de o parte vei avea cu ce să îți umpli timp și de cealaltă parte te vei face remarcat. Doar pentru că muncești de acasă, asta nu înseamnă că nu ar trebui să fii la fel de vizibil pentru superiorii tăi ca atunci când munceai de la birou. De asemenea, poți crea noi oportunități de carieră pentru tine. Nu te împovăra, însă, prea mult. Ține cont de faptul că trebuie să te delimitezi de muncă, pentru a-și menține sănătatea.
Investește în educație
Îți amintești când ai zis că vrei să înveți limba germană? Sau atunci când ti-ai dat seama că ești cam în urmă cu tehnologia? Sau poate chiar vrei să te reprofesionalizezi. Ei bine, poți profita de faptul că ai mai mult timp liber pentru tine și să faci cursuri online pentru tot ceea ce vrei să înveți. Există foarte multe resurse online, din care poți învăța lucruri noi pentru domeniul tău. Mai mult, poți face cursuri pentru a deveni mai eficient. Indiferent care este palierul pe care vrei să îl dezvolți, este important să folosești timpul petrecut muncind de acasă pentru a învăța ceva nou.
Nu te lăsa sedus de taskurile pe care le făceai în afara programului
Rufele ar trebui băgate la mașina de spălat, câinele ar trebui plimbat și parcă ți-ai pregăti ceva de mâncare. Absolut toate aceste task-uri îți vor face cu ochiul atunci când lucrezi de acasă. Însă, este important să le ignori și să își faci timp pentru ele în afara programului de muncă. În definitiv, atunci când ești la serviciu nu faci niciunul dintre aceste lucruri. La fel ar trebui să se întâmple și atunci când muncești la domiciliu. În cazul în care ești liber-profesionist sau nu ți se impune un program de muncă, atunci ar trebui să ți-l faci singur și să eviți să amesteci munca pentru care ești plătit cu munca prin casă, deoarece pe termen lung aceasta te va distrage din ce în ce mai mult.
Rămâi pozitiv!
Este ușor să pici în capcana gândurilor negative atunci când lucrezi de acasă. Nu comunici la fel de mult, nu mai ai colegii și prietenii cărora să te destăinui și uneori este greu să delimitezi munca de statul acasă. Prin urmare, fiecare lucru începe să ți se pare ieșit din comun și să te deranjeze. Ei bine, dacă începi să cazi în această capcană cel mai bine ar fi să vorbești cu prietenii și colegii. Meditația te mai poate ajuta să îți menții mintea limpede. Sportul, de asemenea, îți va crea o stare de bine și te va menține ancorat în realitate.
Tranziția spre munca de la domiciliu poate fi obositoare și te poate dezorienta. Dar dacă îți menții atitudinea pozitivă, te vei adapta mai ușor și mai repede la acest model de a lucra decât dacă te gândești mereu la drobul de sare. Caută mici satisfacții în noua ta muncă și încetul cu încetul vei adopta o atitudine pozitivă.
Cauți un loc de muncă la domiciliu?
Într-adevăr acest articol se adresează persoanelor angajate la companii care au trimis personalul să lucreze de acasă pentru a limita potențiale îmbolnăviri în colectiv. Însă, sunt și firme care nu au făcut acest pas, din diferite considerente. Ei bine, dacă vrei să faci o schimbare și să lucrezi la o companie care permite angajaților munca remote, poți să îți cauți un loc de muncă la domiciliu prin intermediul site-ului MyNextJob.
De asemenea, poți să optezi pentru o carieră de liber profesionist (freelancer) și să trăiești din mai multe job-uri. Având în vedere că piața muncii este în schimbare și începe să se axeze din ce în ce mai mult pe colaborări multiple, poți să te orientezi cu încredere spre o astfel de carieră. MyNextJob te poate ajuta și în acest sens, cu locuri de muncă project-based sau part-time. Astfel, vei putea face și tui parte din categoria de oameni care lucreze oricând și de oriunde, fără să aibă un program de muncă impus de un loc de muncă clasic.
0 comentarii